DJPD februari: Dependency Injection

  • slibbe
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
29 dec 2014 19:02 #9058 door slibbe
Beantwoord door slibbe in topic DJPD februari: Dependency Injection
Wow. Dat wordt een drukke tijd! Thx Herman!

Proud participant of jcycle.org :-)
Discussie gesloten.
  • RolandD
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
29 dec 2014 19:02 #9059 door RolandD
Beantwoord door RolandD in topic DJPD februari: Dependency Injection
Herman,

Dank voor je inzet. Het was een fantastische dag, vond het enerverend.
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
29 dec 2014 19:02 #9060 door Gast
Beantwoord door Gast in topic DJPD februari: Dependency Injection
Hier nog een goed artikel waarin het verschil duidelijk wordt gemaakt tussen een single responsibility en een single task or method: code.tutsplus.com/tutorials/solid-part-1...principle--net-36074

Ook de delen 2 t/m 4 uit die serie zijn heel verhelderend. Deze 4 artikelen zijn een hele goede tutorial over SOLID met PHP-voorbeelden.



Bericht toegevoegd op 21 februari 2015 om 08:46
Vorige bericht was op 21 februari 2015 om 08:29


Nog een opmerking over strong en weak typing: er werd donderdag in een discussie gezegd dat PHP weakly typed was. Dat wil ik even nuanceren. Het onderscheid bij PHP is niet tussen weak en strong typing, maar tussen dynamic en static typing. PHP is dynamically typed, d.w.z. je hoeft een type niet expliciet op te geven, maar die wordt op ieder moment bij de uitvoering van de code bepaald. Er is echter op ieder moment wel een type: dynamic typing is alleen te combineren met strong typing. Bij weak typing is er helemaal geen type en dat kan ook helemaal niet dynamisch zijn. Er zijn voor- en nadelen aan dynamic en static typing; eindeloze discussies.
Discussie gesloten.
  • Jisse Reitsma
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Oprichter van Yireo, lead ontwikkelaar van diverse Joomla extensies, programmeur, trainer
Meer
29 dec 2014 19:02 #9061 door Jisse Reitsma
Beantwoord door Jisse Reitsma in topic DJPD februari: Dependency Injection
Whoosh, thanks Herman voor deze enorme lijst van notities en links. Heel waardevol. Vooral gaaf om DI eindelijk eens wat praktischer te zien binnen Joomla - nu valt dat kwartje van waar ze met JIssues mee bezig zijn.
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
29 dec 2014 19:02 #9062 door Gast
Beantwoord door Gast in topic DJPD februari: Dependency Injection
JIssues is niet ideaal, maar wel de enige serieus in gebruik zijnde applicatie die met het Joomla Framework gebouwd is en waarvan de code vrij toegankelijk is. Het is/was ook een proeftuin. Er zijn diverse experimenten in branches die niet af maar wel interessant zijn: bij voorbeeld een Doctrine branch: github.com/joomla/jissues/tree/doctrine en een Behat-branch (dus BDD): github.com/joomla/jissues/tree/behat . Er is een aparte issue-tracker voor JIssues/JTracker zelf: issues.joomla.org/tracker/jtracker

Wat de toekomst van het Joomla Framework wordt is nu nog onderwerp van discussie: groups.google.com/forum/#!topic/joomla-d...ramework/V2e4V0U1AqA
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
29 dec 2014 19:02 #9063 door Gast
Beantwoord door Gast in topic DJPD februari: Dependency Injection
Nagekomen

Nog wat links naar onderwerpen die ook besproken zijn:
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
29 dec 2014 19:02 #9064 door Gast
Beantwoord door Gast in topic DJPD februari: Dependency Injection
Ik kwam dit uitgebreide artikel nog tegen, dat zegt dat Dependency Injection helemaal niet goed is: www.tonymarston.net/php-mysql/dependency-injection-is-evil.html (Dependency Injection is EVIL).

Altijd goed om het ook nog van een andere kant te horen.

Daar wordt ook dit artikeltje in genoemd, dat ik op de GOOS-mailinglist al eens voorbij had zien komen: www.natpryce.com/articles/000783.html ("Dependency Injection" Considered Harmful).
GOOS is een afkorting voor een heel goed boek (dat ik alleen in dooie bomen versie heb): " Growing Object-Oriented Software, Guided by Tests " van Steve Freeman en Nat Pryce, dat niet uitsluitend over TDD gaat, maar ook veel praktische wijsheid bevat over hoe je een OO-programma goed op kunt bouwen. Uit dat boek heb ik ook wat ik vorige keer zei, dat een samengesteld object een eenvoudiger interface moet hebben dan de som van z'n delen (composite simpler than the sum of its parts). Mailinglist: groups.google.com/forum/#!forum/growing-...ct-oriented-software
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
29 dec 2014 19:02 #9032 door Gast
DJPD februari: Dependency Injection werd gestart door Gast
In februari wil ik graag een DJPD-meeting organiseren rond Dependency Injection. Daarbij heb ik de volgende onderwerpen voor ogen:
  • doel van Inversion of Control: los koppelen van verschillende onderdelen
  • constructor-injection, setter injection en interface injection
  • dependency injection om globals te vervangen. Hoofdstuk 5 van Paul Jones: " Modernizing Legacy Applications in PHP " (MLAP)
  • dependency injection om 'new' te vervangen (MLAP hoofdstuk 6)
  • dependency injection container
  • Service Locators. Anti-pattern?
  • dependency injection containers - Pimple; in Laravel, Symfony... en Joomla
  • praktisch gebruik bij extensie ontwikkeling voor Joomla
  • verbeterpunten Joomla core m.b.t. dependency injection
Datum, plaats en tijd wil ik binnenkort vastleggen.


Reacties en suggesties welkom.
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
29 dec 2014 19:02 #9047 door Gast
Beantwoord door Gast in topic DJPD februari: Dependency Injection
Kløpt. Het is 's middags. Tijden kunnen we eventueel nog ietsje ruimer maken als je dat meer de moeite van de reis waard lijkt. PJ was er oorspronkelijk van uit gegaan dat het een hele dag zou zijn, maar ik wil liever een middag. We zouden eventueel wel om b.v. 13.00 uur kunnen beginnen als iedereen dat meer ziet zitten.
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
29 dec 2014 19:02 #9046 door Gast
Beantwoord door Gast in topic DJPD februari: Dependency Injection
Kløpt. Het is 's middags. Tijden kunnen we eventueel nog ietsje ruimer maken als je dat meer de moeite van de reis waard lijkt. PJ was er oorspronkelijk van uit gegaan dat het een hele dag zou zijn, maar ik wil liever een middag. We zouden eventueel wel om b.v. 13.00 uur kunnen beginnen als iedereen dat meer ziet zitten.




Bericht toegevoegd op 25 januari 2015 om 20:09
Vorige bericht was op 25 januari 2015 om 20:06


correctie
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena