ideeën voor volgende meetings

  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
23 feb 2015 16:27 #5077 door Gast
ideeën voor volgende meetings werd gestart door Gast
Draad om diverse ideeën voor volgende meetings in te zetten.

Ik wil graag eens een presentatie geven over:
  • refactoring inheritance met design patterns. N.a.v. concreet die 9 lagen diep geneste inheritance van het Model in de nieuwe MVC-implementatie van George. Hoe dan wel? Leuke gelegenheid om naast Dependency Injection een aantal Design Patterns, zoals Factory Method, Decorator, Strategy, Visitor en Bridge, in actie te laten zien.
  • het gebruik van Doctrine ORM in Joomla. Ben er al een tijdje mee bezig, maar inmiddels ook weer verder uitgebouwd en in een aantal concrete projecten gebruikt.
  • Joomla extensies bouwen met Nooku Framework. Ik geef er een presentatie over op komende JDNL, maar met een DJPD-meeting kunnen we er wat dieper op ingaan.
Ik heb ook nog een paar onderwerpen die iets minder direct Joomla-gerelateerd zijn, maar wellicht ook nog wel interessant, zoals:

  • Event Sourcing (waarbij niet een eind-state wordt opgeslagen, maar alle events die tot verandering van die state hebben geleid).
  • Behat en Behavioural Driven Design (BDD)
  • en we hadden eerder al eens een topic aangemaakt over client-side MVC frameworks en aanverwante zaken. Ik ga aan het eind van mijn Nooku-presentatie op JDNL er ook noog heel even wat van laten zien. Maar alleen al over React zou je met gemak een hele dag kunnen vullen.
Afwisseling

Vorige keer in Nijmegen werd gezegd, dat we het soort onderwerpen zouden afwisselen en dat lijkt me een goed idee:
  • een concrete Joomla-extensie, zoals in december gedaan is met HikaShop.
  • Tools, zoals we in januari deden met Phing, Grunt etc. Hier valt ook b.v. PHPstorm onder.
  • algemene en meer theoretische programmeeronderwerpen, zoals vorige keer over Dependency Injection.
Als er nog andere categorieën zijn, laat even weten.


Als we het af wisselen zou er voor de volgende keer waarschijnlijk weer een concrete Joomla-extensie op het programma staan. Welke? Wanneer? Waar?
Discussie gesloten.
  • Pieter-Jan de Vries
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Programmeur, websitebouwer en Joomla! extensie-ontwikkelaar (www.obix.nl).
Meer
23 feb 2015 16:27 #5078 door Pieter-Jan de Vries
Beantwoord door Pieter-Jan de Vries in topic ideeën voor volgende meetings
Veel interessante onderwerpen, al zijn sommigen redelijk specifiek. Niet alleen omdat ze minder direct Joomla! gerelateerd zijn, maar omdat je ze niet snel voor de gemiddelde, alledagse toepassing nodig hebt. Daarom overigens niet minder leuk om eens aandacht aan te besteden.

Persoonlijk ben ik iets minder enthousiast over het aandacht besteden aan een specifieke Jooomla! extensie. Dat past voor m'n gevoel beter bij een reguliere JUG bijeenkomst dan bij een specifieke DJPD bijeenkomst.

Als ik de genoemde onderwepen bekijk, gaat mijn belangstelling als eerste uit naar Nooku en naar front end frameworks.

Een reguliere forum thread lijkt me niet de handigste manier om overzichtelijk een lijst van mogelijke onderwerpen bij te houden. Of kan er een sticky post worden gemaakt waarin dat kan?
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
23 feb 2015 16:27 #5079 door Gast
Beantwoord door Gast in topic ideeën voor volgende meetings
Het zijn alleen maar even mijn onderwerpen. Ieders voorkeuren en ideeën kun je hier vermelden. We kunnen er ook een apart Google doc of een Trello board van maken, maar misschien is dat wat overdreven: we hebben maar zo weinig draadjes in dit kleine groepje, dat 1 draadje voor losse ideeën gemakkelijk terug te vinden is, zelfs als het niet sticky zou zijn (maar misschien kan dat ook nog).

Wat betreft een Joomla extensie bekijken bij de DJPD: dat gaat natuurlijk wel vanuit een developers-perspectief en dus niet zoals bij een JUG: meer over hoe de code er uit ziet en opgebouwd is. Dat vind ik wel heel interessant.

Heel concreet over volgende keer: als er geen ander voorstel is, dan wil ik ook wel mijn voorstel, over het laten zien van een aantal Design Patterns aan de hand van zo'n concreet inheritance-geval, al eerder doen. Dan is het idee van afwisseling doorbroken, maar het sluit wel mooi aan bij de vorige keer. En bovendien sluit het aan bij mijn presentatie in Eindhoven 17 maart over Design Patterns.

Ook over Nooku Framework wil ik wel eerder presenteren, want dat komt m'n presentatie op JDNL weer te goede. Maar ik kan me voorstellen, dat er anderen zijn die ook al iets willen laten zien van wat ze op JDNL gaan presenteren. Roland misschien nog iets over Git? Marco over Less en Sass? En zo waarschijnlijk nog wel meer. In het kleine clubje kan het nog wat onaf zijn en tegelijkertijd kunnen we er juist ook wat dieper op in gaan.
Discussie gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Admin
  • Admin
  • Hans is een [b][u]echte Joomla[/u][/b] liefhebber en helpt als moderator op JoomlaCommunity, als med
Meer
23 feb 2015 16:27 #5080 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic ideeën voor volgende meetings
Heren, jullie hebben me een mooie gelegenheid geboden om te kijken of ik inderdaad een sticky kan regelen. :cool:
Als hij unsticky moet worden geven jullie maar een gil/post. ;)

Joostock mede-organisator, Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader van Official Joomla Social Media Team & ex JUG-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Discussie gesloten.
  • slibbe
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
23 feb 2015 16:27 #5081 door slibbe
Beantwoord door slibbe in topic ideeën voor volgende meetings
Damen en Heren,

de presentatie die Henk en ik aan het voorbereiden zijn voor Jug Amsterdam lijkt ons ook interessant om in een later stadium te geven voor deze groep. Voor Jug Amsterdam zullen we namelijk een deel van de onderwerpen niet behandelen aangezien deze te technisch beloven te zijn.
Het onderwerp is: "Joomla-in-a-Box 2.0" en/of "van test naar live met Vagrant/Ansible". Zoiets. Nivo is wel Developer maar niet Die-Hard ;)

Michiel

Proud participant of jcycle.org :-)
Discussie gesloten.
  • Jisse Reitsma
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Oprichter van Yireo, lead ontwikkelaar van diverse Joomla extensies, programmeur, trainer
Meer
23 feb 2015 16:27 #5082 door Jisse Reitsma
Beantwoord door Jisse Reitsma in topic ideeën voor volgende meetings
De vakantie periode moet nu zo half oktober toch wel afgelopen zijn. Ik ben zelf nu nog in Spanje maar kom over een paar dagen terug. Dan ga ik met Roland de meetups aanzwengelen. Jouw suggestie komt zeker van pas! Doen we!


Bericht toegevoegd op 17 oktober 2015 om 09:46
Vorige bericht was op 11 oktober 2015 om 09:01


Welke Henk is dat eigenlijk?
Discussie gesloten.
  • slibbe
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
23 feb 2015 16:27 #5083 door slibbe
Beantwoord door slibbe in topic ideeën voor volgende meetings
Herman is sneller en correct :)

Proud participant of jcycle.org :-)
Discussie gesloten.
  • Jisse Reitsma
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Oprichter van Yireo, lead ontwikkelaar van diverse Joomla extensies, programmeur, trainer
Meer
23 feb 2015 16:27 #5084 door Jisse Reitsma
Beantwoord door Jisse Reitsma in topic ideeën voor volgende meetings
Haha, social engineering at work. Henk Rijneveld ken ik wel. Ik zou dus zeggen: Doen. Ik moet alleen nog even Roland polsen om te kijken hoe we praktisch de meetups weer gaan regelen.
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena