Beoordeling nieuwe website

  • Pieter Meijer
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • 'k Ben inmiddels de AOW-gerechtigde leeftijd voorbij, maar blijf actief in het vakgebied. D.w.z. mij
Meer
23 dec 2017 18:18 #15858 door Pieter Meijer
Beoordeling nieuwe website werd gestart door Pieter Meijer
Ik heb mijn eerste Joomla!-site (versie 3.8) nagenoeg af. Er ontbreekt op een enkel punt nog wat inhoud, maar dat komt omdat de verantwoordelijke schrijver daarvan even op zich laat wachten.
Deze site vervangt de oude site die deel uitmaakt van de website van Het Spoorwegmuseum.
Ik maak hier gebruik van het responsive template Allerta dat door mij op verschillende punten is aangepast in de verschillende css bestanden omwille van eigen idee en inzicht hoe de nieuwe website er uit moet zien.
Ik gebruik een lettertype (Oduda) dat niet vrijelijk verkrijgbaar is voor de verschillende koppen. De rest van de tekst is Verdana, sans serif. Waarom Oduda? Omdat de nieuwe site wel enigszins een spin-off moet zijn van de layout van die van het Spoorwegmuseum.
Het betreft hier de (nieuwe) website van de Vereniging Vrienden van Het Spoorwegmuseum .
Gaarne jullie mening: wat is er (nog) niet goed, wat mis je en/of waar kan het anders/beter? :p


"Alles van waarde is weerloos" (Lucebert)
Discussie gesloten.
  • Martijn Maandag
  • Admin
  • Admin
  • www.reisverslagen.net Vertaler van Joomla op crowdin.com/project/joomla-cms. Vertaler van document
Meer
24 dec 2017 12:52 #15859 door Martijn Maandag
Beantwoord door Martijn Maandag in topic Beoordeling nieuwe website
Dag Piet,

Het volgende:
Ik zou de hoofdpagina niet "Over ons" noemen. Meestal gebruik je hiervoor "Home", "Hoofdpagina" of "Startpagina".
Ik zou de pagina "Contactformulier" zo niet noemen. Misschien "Contact" en misschien combineren met "Vriend worden", want daar staat ook een heleboel contactinformatie?
Ik zou de hoster onderaan de pagina nooit noemen, behalve als hij jullie sponsort (dan zou ik dat er ook bij zetten).
Ik zie het verschil niet zo tussen Historie en Archief.
Verschil tussen Activiteiten en Agenda's?
Link naar Facebook en Twitter zou ik extern maken (anders ben je de mensen kwijt op je site).
Als je over het logo gaat krijg je 'Logo VNSM' te zien. Misschien Logo weglaten (hoewel ik ook niet weet wat VNSM betekent (Vrienden Nationaal Spoorweg Museum?, maar zo heten jullie niet)).

www.reisverslagen.net
Vertaler van Joomla op Crowdin .
Vertaler van documentatie en helpschermen via het volunteers.joomla.org/teams/community-translation-te
Discussie gesloten.
  • margriet
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • jksdfjsdlkfjsdklfs
Meer
24 dec 2017 15:40 #15860 door margriet
Beantwoord door margriet in topic Beoordeling nieuwe website
  • Ik ben juist geen voorstander van de termen Home, startpagina etc. Maar denk dat dat persoonlijk is. En Over ons dekt hier wat mij betreft de lading.
  • Bij agenda's gebruik je agenda en kalender door elkaar. Dat vind ik dan wel weer verwarrend. Een agenda is voor mij eigenlijk de agenda van een vergadering of zo. Of een papieren agenda.
  • Op mobiel moet je eerst door heel het menu heen voordat je iets te zien krijgt. Dat komt doordat je de sidebar als menupositie gebruikt. Misschien kan je voor mobiel de topnavigatie inschakelen?
  • Je gebruikt heel veel handmatige (inline) opmaak. Lettertype en -grootte moet je in principe via je css regelen en niet inline.
  • Je gebruikt ook regels uitlijnen (justify). Dat is voor drukwerk goed omdat je daar e.e.a. nog wat aan kunt passen, maar voor web geeft dat vaak hele grote witruimtes tussen de woorden. En dat wordt erger naarmate het scherm kleiner wordt.
Discussie gesloten.
  • Pieter Meijer
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • 'k Ben inmiddels de AOW-gerechtigde leeftijd voorbij, maar blijf actief in het vakgebied. D.w.z. mij
Meer
24 dec 2017 15:41 #15861 door Pieter Meijer
Beantwoord door Pieter Meijer in topic Beoordeling nieuwe website
@Martijn Bedankt voor je feedback! :)
"Over ons" is een keuze van het bestuur omdat de oude site er ook mee begon.
"Contact" i.p.v. -formulier is een goede tip. Ga ik wijzigen. Waarom er een aparte menulink voor is: het contactformulier is er in hoofdzaak ook voor leden; zij kunnen hier foto's e.d. naar ons toesturen. Iemand die al lid is zal de menulink "Vriend worden" in principe niet gebruiken.
Ik haal de hoster weg.
"Historie" beschrijft een aantal leuke weetjes die min of meer direct het museum betreffen. "Archief" behandelt meer zaken die door de vereniging zijn bewerkstelligd.
"Activiteiten" moet nog worden gevuld. Het betreft hier b.v. een lezing die gehouden is of anderszins waarvan je een verslag kunt lezen. "Agenda's" moet de activiteiten van de vereniging in de toekomst aangeven; enigszins analoog aan de agenda van het museum.
Ik zal de FB en Twitter links laten openen in een nieuw venster.
VNSM is de afkorting voor Vrienden Nederlands SpoorwegMuseum en ja, het betreft ons logo.... :D

Nogmaals bedankt!


"Alles van waarde is weerloos" (Lucebert)
Discussie gesloten.
  • Pieter Meijer
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • 'k Ben inmiddels de AOW-gerechtigde leeftijd voorbij, maar blijf actief in het vakgebied. D.w.z. mij
Meer
24 dec 2017 16:02 #15862 door Pieter Meijer
Beantwoord door Pieter Meijer in topic Beoordeling nieuwe website
@Margriet Dank voor je feedback! :)
Ik ga kijken naar kalender/agenda.
Zal ook bekijken of ik die topnavigatie kan regelen voor mobiel (goeie tip!!).
De opmaak is op dit moment nog een erfenis van de opbouw van de site; ga ik uiteraard mee aan de slag.
Wat betreft het uitlijnen: leden zullen deze website voornamelijk benaderen op tablet en/of pc i.v.m. het fotomateriaal. Dan is het uitlijnen een stuk netter dan het niet doen, vandaar 'justify'.....

Nogmaals bedankt! :D

"Alles van waarde is weerloos" (Lucebert)
Discussie gesloten.
  • Patrick
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla Enthousiasteling
Meer
25 dec 2017 05:01 #15868 door Patrick
Beantwoord door Patrick in topic Beoordeling nieuwe website
Hallo Piet,

Ik zo bij colofon & disclaimer, de disclaimer helemaal onderaan zetten. Nu onderbreekt hij de opbouw van het bestuur en de verhalen van de bestuursleden. Wat betreft de verhalen van de bestuursleden, misschien iets van een lees meer, harmonica of een tabje. Zo is het wel erg veel tekst waar je doorheen moet.
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
25 dec 2017 12:36 #15869 door Gast
Beantwoord door Gast in topic Beoordeling nieuwe website
Mooie site, hoor!
Wat ik anders zou doen is vooral een kwestie van persoonlijke smaak (ik vind dat rechts en links floatende plaatjes in de artikelen het erg onrustig maken om te lezen, bijvoorbeeld).
Wel een puntje van aandacht: de site draait met SSL, maar ik krijg van Chrome de waarschuwing dat de site "onveilige scripts" wil laden... Mogelijk gebruik je een verouderde extensie, of laad je ergens iets van een niet-ssl site?
Discussie gesloten.
  • Pieter Meijer
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • 'k Ben inmiddels de AOW-gerechtigde leeftijd voorbij, maar blijf actief in het vakgebied. D.w.z. mij
Meer
25 dec 2017 12:51 #15871 door Pieter Meijer
Beantwoord door Pieter Meijer in topic Beoordeling nieuwe website
@Patrick Smits Dank voor je reactie.
Een overweging waard! :)

"Alles van waarde is weerloos" (Lucebert)
Discussie gesloten.
  • Pieter Meijer
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • 'k Ben inmiddels de AOW-gerechtigde leeftijd voorbij, maar blijf actief in het vakgebied. D.w.z. mij
Meer
25 dec 2017 12:53 #15872 door Pieter Meijer
Beantwoord door Pieter Meijer in topic Beoordeling nieuwe website
@Jaydot Dank voor je reactie.
Die melding van Chrome kreeg ik hier ook. Inmiddels niet meer. Ik begrijp ook niet waarom alle andere browsers geen melding geven op dit punt. :)

"Alles van waarde is weerloos" (Lucebert)
Discussie gesloten.
  • Martijn Maandag
  • Admin
  • Admin
  • www.reisverslagen.net Vertaler van Joomla op crowdin.com/project/joomla-cms. Vertaler van document
Meer
25 dec 2017 12:57 #15873 door Martijn Maandag
Beantwoord door Martijn Maandag in topic Beoordeling nieuwe website
Firefox blokkeert dat gewoon. Als je dat negeert zie ik in de bron bijvoorbeeld: <link href=' fonts.googleapis.com/css?family=Roboto:4...bset=latin,latin-ext ' rel='stylesheet' type='text/css' /> en
schema.org/Blog ">

www.reisverslagen.net
Vertaler van Joomla op Crowdin .
Vertaler van documentatie en helpschermen via het volunteers.joomla.org/teams/community-translation-te
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena