gtmetrix en Joomla (CDN en cookie-free)

• Hans van der Meer
  • Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
  • Weet soms dingen
Lees meer
17 jun 2015 17:16 #6992 door Hans van der Meer
gtmetrix en Joomla (CDN en cookie-free) werd gestart door Hans van der Meer
Ik gebruik graag gtmetrix.com om te kijken wat ik kan optimaliseren bij een website.

Nu krijg ik daar de volgende twee punten
  • Use a Content Delivery Network (CDN)
  • Use cookie-free domains

Ik denk dat iedereen wel CDN kent. Ik zit te dubben of dit nu nodig is voor mij. Ik heb maar een kleine site, aan de andere kant is het wel handig om er eens alvast mee kennis te maken voor het geval ik dit wel een keer goed moet opzetten. Mijn vraag is dan ook een beetje, zijn er veel mensen hier die CDN gebruiken?

Daarnaast, cookie-free domains. YSlow geeft aan dat je je afbeeldingen kan serveren vanaf een subdomein om zo onnodig cookieverkeer te voorkomen. Is er hier iemand die dit ook zo ingericht heeft? Het lijkt me met afbeeldingen uploaden lastig om dit via de media manager te doen namelijk.

Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader Official Joomla Social Media Team, ex-JUG-organisator & Joostock (RIP) mede-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Lees meer
17 jun 2015 17:16 #6993 door Gast
Beantwoord door Gast in topic gtmetrix en Joomla (CDN en cookie-free)
Voor kleine websites kunnen deze zaken inderdaad over-engineering zijn, praktisch gezien kan je afwegen of de tijd die je er in steekt rendabel is. Maar aan de andere kan is het ook gewoon leerzaam om het eens goed op te zetten.

Je kan je met CDN afvragen of het wel enige winst zal gaan opleveren. Het grote voordeel van CDN is dat de gegevens op meerdere locaties in de wereld staat opgeslagen, afhankelijk van de locatie van de gebruiker wordt de meest dichtstbijzijnde locatie gekozen. Zijn je bezoekers allemaal Nederlands en heb je een Nederlandse webhost dan gaat een CDN geen verschil maken. Wat je wel kan doen is met CDN jQuery e.d. laten inladen. Het kan zijn dan je bezoekers deze namelijk al gecached hebben lokaal.

Wat betreft de cookie-free domains geloof ik wel dat hier wat winst mee valt te behalen. Je maakt ook gebruik van het www subdomein, dus kan je cookie vrije domein gewoon een ander subdomein zijn. Ik heb het zelf ook nog niet zo opgezet, maar wil dit wel eens gaan uitzoeken. Het gaat praktisch inderdaad her en der wat vraagstukken opwerpen. Wat doe je bijvoorbeeld met huidige links. Alles auto redirecten zal ook weer tijd gaan kosten.

Lees ergens een mogelijke oplossing om afbeeldingen cookie-free aan te bieden zonder een ander subdomein te gebruiken:
Code:
<FilesMatch "!\.(gif|jpe?g|png)$"> php_value session.cookie_domain example.com </FilesMatch>
Cookies worden dan alleen toegekend aan bestanden anders dan .gif/.jpg/.png. Heb het nog niet getest, maar klinkt als een goede oplossing.
Discussie gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
  • Weet soms dingen
Lees meer
17 jun 2015 17:16 #6994 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic gtmetrix en Joomla (CDN en cookie-free)
Bedankt Emiel, ik zal die cookie-free code eens er in gooien en zien wat er gebeurt. :)

Edit: het werkt niet (helemaal?). Deze bestanden blijft hij daarbij nog aangeven, binnenkort maar even wat tijd aan besteden.
Code:
/plugins/content/jw_disqus/jw_disqus/tmpl/css/template.css /plugins/system/jcemediabox/css/jcemediabox.css?a3b640def3ef13678e19cfeeb7397c85 /plugins/system/jcemediabox/themes/standard/css/style.css?10da0a5fa45a7c3d7e5b40a5d80e8773 /media/plg_jchoptimize/assets/gz/30/0/53ce63fb067702f3e28e55d805f1942a.css /media/mod_languages/css/template.css /media/plg_jchoptimize/assets/gz/30/0/f2835d486aa53f97bf4127c15b322a22.js /plugins/system/jcemediabox/js/jcemediabox.js?fba42f665bbcc4047a23ba92244f4176 /media/plg_jchoptimize/assets/gz/30/1/f2835d486aa53f97bf4127c15b322a22.js /images/banners/joomla-heart.gif /media/mod_languages/images/en.gif /media/mod_languages/images/nl.gif /images/2015/06/25extensieeol.jpg /images/2015/04/synology-DS213.jpg /images/2015/02/compressor-jpg-80-compressor.jpg /images/2015/02/J34-Facebook-Cover-851x315.png /images/2015/01/joomlacom.jpg /plugins/content/jw_disqus/jw_disqus/tmpl/images/comment_grey.png

Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader Official Joomla Social Media Team, ex-JUG-organisator & Joostock (RIP) mede-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Lees meer
17 jun 2015 17:16 #6995 door Gast
Beantwoord door Gast in topic gtmetrix en Joomla (CDN en cookie-free)
Hier ook geprobeerd inmiddels, ook geen resultaat. Het zag er veelbelovend uit.. ;)
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena