open source vraag

  • Wim Houtman
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Ik maak, onderhoud en optimaliseer met heel veel plezier Joomla websites voor iedereen onder de naam
Meer
12 apr 2020 13:07 #21095 door Wim Houtman
open source vraag werd gestart door Wim Houtman
Ik begrijp iets niet over open source CMS software zoals Joomla en Wordpress welke als basis gebruikt worden voor specifiek ontwikkelde closed source functies. Als voorbeeld noem ik Learnspot en Phoenix (beide hebben Wordpress als basis). De toevoegingen (plugins) zijn closed source en het wordt als abonnement aangeboden.

Als ik een bijzonder geavanceerde (closed source) extensie ontwikkel voor Joomla mag ik het geheel (d.w.z. de extensie en het CMS samen) toch niet een andere naam geven en het daarmee gaan verkopen? Het blijft volgens mij altijd een Joomla of Wordpress website. De vraag is: mag dat wel? Zie ik iets over het hoofd?
Discussie gesloten.
  • Gast
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
16 apr 2020 13:03 #21118 door Gast
Beantwoord door Gast in topic open source vraag
Normally, I am using HP printer for printing the documents clearly. Now, I want to use Wi-Fi connection to my HP printer for printing the documents from any location. I am using my technical skills for setting up Wi-Fi connection to my HP printer, but I am not getting the success for establishing the Wi-Fi connection in the right ways. As per my technical knowledge, I want to set up Wi-Fi connection on my HP printer, but I am missing something simple for successful Wi-Fi connection. Can anyone provide the solutions for HP printer won’t connect to Wi-Fi problem?
Discussie gesloten.
  • Robert
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Robert is Joomla!-ontwikkelaar bij Yolknet, een bedrijf dat klanten ontzorgt met een breed aanbod aa
Meer
23 apr 2020 06:23 #21156 door Robert
Beantwoord door Robert in topic open source vraag
Op tm.joomla.org/joomla-license-faq.html staan een aantal veelgestelde vragen. Zit daar het antwoord op jouw vraag tussen?

Yolknet - all for web
Discussie gesloten.
  • Rachel Walraven
  • Admin
  • Admin
  • Sinds 1996 ben ik bezig met Webdesign en in 2006 mee gegaan met Joomla!. Inmiddels heb ik sinds mei
Meer
29 apr 2020 15:20 #21191 door Rachel Walraven
Beantwoord door Rachel Walraven in topic open source vraag
Bij open source is de broncode openbaar en mag gebruikt en aangepast/uitgebreid worden. Bij Closed source is dat niet het geval.
Je kan dus open source software gebruiken om closed source software voor of op te bouwen.

Rachel Walraven
walravenwebwerk.nl
Discussie gesloten.
  • Wim Houtman
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Ik maak, onderhoud en optimaliseer met heel veel plezier Joomla websites voor iedereen onder de naam
Meer
29 apr 2020 19:36 #21193 door Wim Houtman
Beantwoord door Wim Houtman in topic open source vraag

Op tm.joomla.org/joomla-license-faq.html staan een aantal veelgestelde vragen. Zit daar het antwoord op jouw vraag tussen?

een meer gedetailleerd antwoord is denk ik niet te vinden;) Dank voor de tip. Ik denk dat mijn vraagstelling te vaag was. Laat ik het zo vragen: Mag je Joomla of welk ander open source CMS onder de GNU licentie aanbieden onder een andere naam, ander logo etc. Ik haal dat niet uit alle informatie van de genoemde link, maar ik heb ook eerlijk gezegd niet alles gelezen en ben geen jurist.
Discussie gesloten.
  • Robert
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Robert is Joomla!-ontwikkelaar bij Yolknet, een bedrijf dat klanten ontzorgt met een breed aanbod aa
Meer
30 apr 2020 06:15 #21194 door Robert
Beantwoord door Robert in topic open source vraag
Deze teksten geven volgens mij antwoord op je vraag:

Does the license allow someone to sell a copy of Joomla!?
Yes. The Preamble of the GNU GPL states "when we speak of free software, we are referring to freedom, not price. Our General Public Licenses are designed to make sure that you have the freedom to distribute copies of free software (and charge for this service if you wish), that you receive source code or can get it if you want it, that you can change the software or use pieces of it in new free programs; and that you know you can do these things."

Also see: www.gnu.org/licenses/old-licenses/gpl-2....DoesTheGPLAllowMoney

Can I remove the Joomla! Copyright notice in the footer region (and other related questions)?
Yes, you can remove the Joomla! copyright notices from any part of the output that the Joomla! application generates. You may not remove the copyright notice from the source code itself.


Om terug te komen op je vraag: LearnSpot biedt volgens mij een online systeem aan om op hun servers te gebruiken. Wat ik zo gauw uit de website opmaak is het geen installatiebestand wat je op een eigen serveromgeving kunt gebruiken. In dat opzicht bieden ze het dan niet als closed-source aan maar als webdienst. Hun dienst heet LearnSpot, uit welke bouwstenen (Wordpress, koppelingen en plugins etc) die dienst is opgebouwd hoeven ze niet te vermelden. Als dat wel zou moeten dan zou je op alle Joomla-sites het cms moeten vermelden.

Wat sinds een paar jaar niet meer mag is de naam Joomla zomaar gebruiken. Het gebruik van bijv. JoomlaDeBeste is aan regels gebonden in verband met het merkenrecht. Meer daarover lees je op tm.joomla.org/joomla-name-and-logo-use.html en op tm.joomla.org/registration-of-domain-names.html

Yolknet - all for web
Discussie gesloten.
  • Wim Houtman
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Ik maak, onderhoud en optimaliseer met heel veel plezier Joomla websites voor iedereen onder de naam
Meer
30 apr 2020 10:57 #21196 door Wim Houtman
Beantwoord door Wim Houtman in topic open source vraag
Met dank voor het uitlichten van de passages waar het omgaat. Het zou inderdaad niet logisch zijn om dit te verbieden gezien de open source gedachte. Ik was in de veronderstelling dat het niet mocht, omdat open source in mijn visie in feite closed gemaakt wordt door de genoemde webdiensten (Je kunt zo'n website niet verhuizen, wat overigens erg nadelig / onrendabel zou zijn voor de leverancier, maar dat staat geheel buiten de open source gedachte en dat begreep ik niet ). Het is nu helemaal duidelijk. :)
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena