Spamverzending via contactformulier: bekend probleem?

  • majrim
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
08 nov 2019 12:16 #20290 door majrim
Een website draaiend op Joomla versie 3.9.8 blijkt volgens de hoster via het contactformulier spam te versturen.
De hoster heeft daarop de site offline gehaald.
Is dit een bekend probleem? Ik kan-als ik bij zoeken- hierover iets wil opzoeken-niets vinden behalve verslagen van JUG071 ...? :(
Discussie gesloten.
  • Martijn Maandag
  • Admin
  • Admin
  • www.reisverslagen.net Vertaler van Joomla op crowdin.com/project/joomla-cms. Vertaler van document
Meer
08 nov 2019 12:46 #20291 door Martijn Maandag
Beantwoord door Martijn Maandag in topic Spamverzending via contactformulier: bekend probleem?
Dit zijn meestal bots die websites aflopen op contactformulieren. Beste is om een ReCaptcha te installeren op het contactformulier.

www.reisverslagen.net
Vertaler van Joomla op Crowdin .
Vertaler van documentatie en helpschermen via het volunteers.joomla.org/teams/community-translation-te
Discussie gesloten.
  • RVdwdb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • -
Meer
08 nov 2019 12:46 #20292 door RVdwdb
Ja dit kan inderdaad voorkomen.
Zorg voor een goede (re-Captcha) op je formulier. Scheelt al heel veel.

[Off-topic] we zitten inmiddels op 3.9.13, dus ook even updaten. [on Topic]
Discussie gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
08 nov 2019 13:28 #20293 door Rondeb
Heeft je hoster je nog de kans gegeven om het probleem op te lossen? Of hebben ze meteen je site eruit gegooid?

Heb je trouwens over contact formulier van Joomla zelf? Of heb je een extensie er voor geïnstalleerd?

Groeten Ron :)
Discussie gesloten.
  • Anja de Crom
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Nadat ik tien jaar actief was als webdesigner (de laatste zes jaar samen met Hilda Abbing in WebLab4
Meer
08 nov 2019 13:30 #20294 door Anja de Crom
Beantwoord door Anja de Crom in topic Spamverzending via contactformulier: bekend probleem?
Als je het standaard contactformulier gebruikt: inderdaad reCaptcha erop. En 'verzend kopie naar uzelf' optie uitschakelen.
Gebruik je een andere formulierenextensie: ook reCaptcha erop.

Als je het standaard contactformulier NIET gebruikt moet je nog wat extra's doen: check of er contactpersonen zijn (Componenten -> Contactpersonen) en verwijder die. En tot slot, als je 'm toch niet gebruikt, kun je de component Contactpersonen ook nog uitschakelen.
Discussie gesloten.
  • majrim
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
08 nov 2019 15:42 #20295 door majrim
Beste reageerders,

Dank jullie wel voor de reacties:
Ik had de tip van de reCaptcha inderdaad gehad en heb zitten zoeken bij Componenten - Contactpersonen maar daar kan ik reCaptcha niet "aanzetten"? Je moet een code aanmaken en die in de reCaptcha zetten en dan werkt het gewoon?
Ik heb nu het contactformulier uitgezet, dat is op die site eigenlijk ook niet nodig.

De hoster heeft inderdaad de site gewoon offline gezet en geen waarschuwing gestuurd. Degene waarvoor ik de site af en toe bijwerk zag dit toevallig. Ik vind dit wel een rare werkwijze. Heb dat ook aangegeven bij de hoster dat ik dit een bijzondere actie vindt.

Raar dat de site zelf niet goed aangeeft dat er een update gedaan moet worden, bij Controlepaneel staat nl. links onder in de kolom dat de site up to date is, als je daarop klikt blijkt er wel een update zijn, is dat een bug?
Discussie gesloten.
  • majrim
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
08 nov 2019 15:45 #20296 door majrim

Als je het standaard contactformulier gebruikt: inderdaad reCaptcha erop. En 'verzend kopie naar uzelf' optie uitschakelen.
Gebruik je een andere formulierenextensie: ook reCaptcha erop.

Als je het standaard contactformulier NIET gebruikt moet je nog wat extra's doen: check of er contactpersonen zijn (Componenten -> Contactpersonen) en verwijder die. En tot slot, als je 'm toch niet gebruikt, kun je de component Contactpersonen ook nog uitschakelen.


Hoi Anja,
Ik heb nu het contactformulier uitgezet, maar wil mijn vriendin haar gegevens eigenlijk wel laten staan, kan dit zo kwaad?
josevesch.nl/index.php/contact

Dank je wel alvast!

groet, Mirjam
Discussie gesloten.
  • Anja de Crom
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Nadat ik tien jaar actief was als webdesigner (de laatste zes jaar samen met Hilda Abbing in WebLab4
Meer
08 nov 2019 16:05 #20297 door Anja de Crom
Beantwoord door Anja de Crom in topic Spamverzending via contactformulier: bekend probleem?
Ik weet niet of het uitschakelen van het formulier voldoende is, maar het lijkt er wel op.

Mocht dat niet zo zijn en/of wil je nog de reCaptcha erop zetten: Joomla heeft een ingebouwde reCaptcha plugin. Die moet je instellen. Hoe, dat zie je hier: docs.joomla.org/J3.x:Google_ReCaptcha/nl

Vervolgens ga je naar Componenten -> Contactpersonen -> Opties rechtsbovenin de hoek. Tabblad Formulier -> Gebruik Captcha voor contactpersonen -> reCaptcha.
Discussie gesloten.
  • majrim
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
08 nov 2019 16:30 #20298 door majrim

Heeft je hoster je nog de kans gegeven om het probleem op te lossen? Of hebben ze meteen je site eruit gegooid?

Heb je trouwens over contact formulier van Joomla zelf? Of heb je een extensie er voor geïnstalleerd?

Groeten Ron :)

Dank je!
Zie onder, site is offline gezet :o .
Ik had het idd over het standaard contactformulier.
Discussie gesloten.
  • majrim
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
08 nov 2019 16:32 #20299 door majrim

Ik weet niet of het uitschakelen van het formulier voldoende is, maar het lijkt er wel op.

Mocht dat niet zo zijn en/of wil je nog de reCaptcha erop zetten: Joomla heeft een ingebouwde reCaptcha plugin. Die moet je instellen. Hoe, dat zie je hier: docs.joomla.org/J3.x:Google_ReCaptcha/nl

Vervolgens ga je naar Componenten -> Contactpersonen -> Opties rechtsbovenin de hoek. Tabblad Formulier -> Gebruik Captcha voor contactpersonen -> reCaptcha.

Hoi Anja,
Dank je! Die stond al geinstalleerd blijkbaar :) en ook gevonden waar ik 'm in moest stellen.
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena