Vragen over een upgrade van Joomla! of over het maken van back-ups? Deze kan je hier stellen!

Migratie 3.x naar 4.x

  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
05 apr 2022 19:03 #23991 door Gast
Migratie 3.x naar 4.x werd gestart door Gast
Beste lezer,

Een tijd geleden heeft iemand een website voor mij gebouwd met Joomla. Deze persoon is helaas verhuist en kan ik niet meer om hulp vragen.

Na me ingelezen te hebben hoe te migreren blijf ik met een aantal vragen zitten.
Hoe een back up te maken. Is dit een functie in Joomla?
Een grote schoonmaak te houden. Hoe weet ik wat en waar er weg kan. Graag jullie advies.
De u[date informatie geeft aan dat er voor 2 zaken geen informatie mbt. de compatibiliteit beschikbaar is. Zie de bijlage. Wie kan mij adviseren of er tussen stappen nodig zijn?

Alvast dank voor jullie hulp.
Bijlagen:
Discussie gesloten.
  • Wim Houtman
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Ik maak, onderhoud en optimaliseer met heel veel plezier Joomla websites voor iedereen onder de naam
Meer
05 apr 2022 19:52 #23992 door Wim Houtman
Beantwoord door Wim Houtman in topic Migratie 3.x naar 4.x
Backup is niet standaard aanwezig in Joomla. Ik doe dat altijd met ftp en database download of als de webhoster daarin voorziet via een controlpanel, want dat gaat meestal sneller. Er bestaat wel een extensie Akeeba backup, maar die moet je dan wel eerst installeren.
Voor de waarschuwingen: Alleen de template gaat problemen opleveren (de taal voor versie 3 is niet van belang als je naar 4 gaat). Ik heb geen idee hoe die template eruit ziet of waarop deze is gebasseerd. De template aanpassen in Joomla 4 is heel goed mogelijk. Ik heb goede ervaringen met de Kickstart Cassiopeia module
Discussie gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
05 apr 2022 20:20 #23993 door Rondeb
Beantwoord door Rondeb in topic Migratie 3.x naar 4.x
Hoi,

maak een backup van je Joomla 3 site en zet deze in subdomein dit is dan je test site.

In deze testomgeving ga je de migratie doen en dan speel je op safe.
Zo kun je testen of je template geschikt is voor Joomla 4.

Wanneer de migratie goed is gegaan maak je een backup van de Joomla 4 site en deze zet je in je hoofddomein.

Groeten Ron :)
Discussie gesloten.
  • Fred
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Uw professionele website die op elke computer, laptop, tablet en mobiele telefoon er mooi en modern
Meer
06 apr 2022 04:32 #23994 door Fred
Beantwoord door Fred in topic Migratie 3.x naar 4.x
Hoi,

Het ziet er goed uit om de website naar Joomla 4 te migreren.
Zoals al aangegeven kan je de "Taal"melding negeren.
Ik adviseer je ivm de migratie om een andere Template ( bv. de Standaard Joomla (Protostar)) als standaard template in te stellen dan is dit probleem ook verholpen.
Als je dat gedaan hebt dan kan je gerust migreren naar Joomla 4. In Joomla 4 kan je dan weer een andere geschikte template installeren en instellen.
Hoe dan ook altijd eerst een backup maken, bv. met Akeeba (is gratis en eenvoudig te installeren).


groet,

Fred

Eigen site: www.ifred.nl maakt gratis jouw website/webshop, of wil je gratis hulp Contact mij dan.
JUG010 membe
Discussie gesloten.
  • Wim Houtman
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Ik maak, onderhoud en optimaliseer met heel veel plezier Joomla websites voor iedereen onder de naam
Meer
06 apr 2022 10:29 #23995 door Wim Houtman
Beantwoord door Wim Houtman in topic Migratie 3.x naar 4.x
Advies van Ron moet je zeker doen, omdat je een referentie nodig hebt om de template aan te passen aan het huidige ontwerp. Anders zie je het huidige ontwerp niet meer. Als je kiest voor een totaal ander ontwerp is dit minder van belang, maar advies is altijd testen met een copy van je huidige site in submap, ook als alles op groen staat incl de template.
Als je de oranje PHP waarschuwing output buffering op uit wil zetten kan dat in php.ini met de regel
Code:
output_buffering = Off
maar ik negeer dat eigenlijk altijd. Het is iets safer om het uit te zetten heb ik begrepen. Bij sommige hosting kun je dat ook (tijdelijk) uit zetten in een controlpanel van de webhoster. Als je niet weet waar het over gaat kun je het ook negeren, zeker als je een copy testsite in een submap gebruikt.
Discussie gesloten.
Gemaakt door Kunena