Vragen over een upgrade van Joomla! of over het maken van back-ups? Deze kan je hier stellen!

Verouderde site: updaten of overmaken?

• Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
31 aug 2017 13:09 #14503 door
Ik kreeg de vraag of ik een verouderde site wil aanpassen...
Het betreft een site waar al een jaar of twee, drie niets aan gedaan is - geen updates, geen onderhoud. Met een zelf gemaakte template (ten tijde van PHP5), en niet (of vrijwel niet) responsive.
Updates van de template zijn er niet, de toenmalige maker is niet meer beschikbaar.
Ik ben geneigd te adviseren om de site over te maken met een moderne template (die ook onderhouden wordt), zodat hij weer up-to-date, responsive en toekomstbestendig is (en om 'm vervolgens ook goed te onderhouden!)
Omdat het een relatief eenvoudige site betreft, is overmaken m.i. niet meer werk dan proberen de site/template aan te passen (met het risico dat dat niet eens goed lukt).
Hoe gaan jullie daarmee om?
Onderwerp is gesloten.
  • Ton Kemp
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Online marketeer @ ViatriX en Silvatica Marketing 's-Hertogenbosch, Docent Marketing @ Avans Hogesch
Meer
31 aug 2017 16:22 #14504 door Ton Kemp
Beantwoord door Ton Kemp in topic Verouderde site: updaten of overmaken?
Ik zou kiezen voor overmaken met actuele template.
Dat kan snel als je niet teveel pagina's hebt (knippen en plakken) en de map images kopieren..

Online marketeer @ Silvatica Marketing 's-Hertogenbosch
Customer Journey Manager @ViatriX.nl
Onderwerp is gesloten.
  • Wim Houtman
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Ik maak, onderhoud en optimaliseer met heel veel plezier Joomla websites voor iedereen onder de naam
Meer
01 sep 2017 13:24 #14517 door Wim Houtman
Beantwoord door Wim Houtman in topic Verouderde site: updaten of overmaken?
Als het joomla 3.* is zou ik gewoon updaten naar de laatste versie en een geschikte template installeren en aanpassen. Het ligt er ook aan wat die klant wil. Exact hetzelfde op pixel nauwkeurig is meestal te kostbaar, dus bij benadering. Als het een joomla 2 is zou ik een upgrade extensie gebruiken zoals SPTransfer (om dat ik die toevallig al heb aangeschaft). Maar als er weinig inhoud in staat is copy paste een idee en een zelfde structuur maken met de cats en menu's en de map images kopieren uiteraard en dan bespaar je de aanschaf van sp transfer hoewel die niet echt veel kost. Maar het nadeel een geheel nieuwe opzet (geen upgrade dus) is dat de urls kunnen afwijken als je dar geen rekening mee houd (let bv ook op aliasen). Dan krijg je veel 404 in google resultaten. Als het een paar pagina's zijn, gewoon dezelfde urls gebruiken. Succes.
Onderwerp is gesloten.
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
01 sep 2017 19:22 #14519 door
Beantwoord door in topic Verouderde site: updaten of overmaken?
Dank voor jullie reacties!
Ik ga lekker copypasten (en ja, redirects stonden al op mijn checklistje :) - zou trouwens ook bij upgrade moeten, want SEF urls staan nu niet eens aan).
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
01 sep 2017 20:03 #14521 door Rondeb
Beantwoord door Rondeb in topic Verouderde site: updaten of overmaken?
Avond,

misschien spupgrade wat voor je die zet al je artikelen, menu's, modules, categorieen enz enz naar een nieuwe lege joomla 3.x site.

Url structuur blijft dan behouden deze extensie kost wel 40 euro maar werkt super!

Groeten Ron :D
Onderwerp is gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Admin
  • Admin
  • Weet soms dingen
Meer
01 sep 2017 20:14 #14523 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic Verouderde site: updaten of overmaken?
En als 40 euro alsnog te veel iskan je met J2XML ook nog makkelijk zaken overzetten. Van hoofddomein naar subdomein met een druk op de knop. :)

Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader Official Joomla Social Media Team, ex-JUG-organisator & Joostock (RIP) mede-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Onderwerp is gesloten.
  • Rondeb
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • Joomla
Meer
01 sep 2017 22:36 #14525 door Rondeb
Beantwoord door Rondeb in topic Verouderde site: updaten of overmaken?

En als 40 euro alsnog te veel iskan je met J2XML ook nog makkelijk zaken overzetten. Van hoofddomein naar subdomein met een druk op de knop. :)

J2XML kan ook er zit daar een maar aan de menu items worden niet mee geëxporteerd. Dus deze moet je handmatig aanmaken en daaraan de artikelen koppelen. Bij een kleine site is dat niet erg maar een iets grotere kan het een hele klus wezen.

Succes ermee.

Groeten Ron
Onderwerp is gesloten.
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
02 sep 2017 08:20 #14534 door
Beantwoord door in topic Verouderde site: updaten of overmaken?
Dank, heren!
Maar... ik denk dat het updaten van Joomla de minste van de problemen is. We hebben het over een site die vol staat met vaste pixel-afmetingen en vaste posities en z-indexen... Dus ik zou sowieso veel tijd kwijt zijn om alles in een andere, responsive template te herplaatsen en ik zou de hele css sowieso moeten herschrijven.
Ik geloof echt dat ik sneller klaar ben als ik 'm domweg overmaak. En dat ik dan een betere site heb!
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena