Vragen over een upgrade van Joomla! of over het maken van back-ups? Deze kan je hier stellen!

Migratie 2.5 > 3.0 loopt in soep, site uit de lucht

  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
17 dec 2014 17:22 #10237 door Gast
Beste mensen,

Ik wilde mijn site upgraden van 2.5 naar 3, maar kreeg bij het laden van de updatecomponent (die overigens onzichtbaar is dus ik selecteer het icoon 'Joomla is up-to-date) al direct de foutmelding:
Fout tijdens het laden van component: com_joomlaupdate, 1

Daarna als ik naar opties ga krijg ik deze melding:
Notice: Undefined property: stdClass::$option in /home/sites/site42593/web/administrator/components/com_config/views/component/tmpl/default.php on line 37
_configuration

En wil ik vervolgens de korte termijn ondersteuning bij 'updateserver' selecteren en opslaan, dan krijg ik deze melding:
Fatal error: Call to a member function filter() on a non-object in /home/sites/site42593/web/libraries/joomla/application/component/modelform.php on line 261

Omdat ik toen verder ben gaan zoeken naar oplossingen, zag ik bij het forum de tip:
installeer Joomla_3.3.6-Stable-Update_Package.zip als extensie (wat ik gedaan heb), maar toen kreeg ik direct al foutmeldingen. Tevens heb ik de extensie toen verwijderd van de server.
Ik wilde vervolgens de sql-tabel weer herstellen en heb, ook weer via een tutorial, de bestaande tabel geleegd en geprobeerd deze weer te vervangen door de originele tabel van voor de ellende. Maar ik kreeg ook hierbij een foutmelding (afbeelding 1.png).
Vervolgens bedacht ik me dat het wellicht goed zou zijn om de hele back-up van de site zoals ik die vanochtend gemaakt heb weer te plaatsen, dus de gehele web-map is nu weer de oude zoals vanochtend. Maar het is nu dus helemaal misse boel: mijn site is niet meer zichtbaar en ik krijg de meldingen
Notice: Undefined property: stdClass::$params in /home/sites/site42593/web/templates/beez_20/error.php on line 9
Fatal error: Call to a member function get() on a non-object in /home/sites/site42593/web/templates/beez_20/error.php on line 10

Mijn grote angst is dat ik al het werk kwijt ben... Vragen zijn derhalve:
- Kan de back-up van de site zoals ik die nu op de server heb staan worden hersteld, met alle vormgeving zoals die reeds gereed was? Ik gebruikte de template JM_Consilium.
- Kan ik weer werken in 2.5 of kunnen jullie de migratie naar 3.0 vervolmaken?

Ik zou het fantastisch vinden als jullie me hierbij willen helpen!!! Jullie mogen alle inloggegevens van me gebruiken.

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoord,

Vriendelijke groeten,

Maurice Hampsink
Onderwerp is gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
17 dec 2014 17:22 #10238 door Leen
Hallo Maurice,

Kan je nog wel als administrator in de site komen ?
En misschien dan bij template beheer een andere template kiezen
En over wat voor soort back-up heb je ?

lvda
Onderwerp is gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
17 dec 2014 17:22 #10239 door Gast
Beste Ron en Leen,

Dank voor jullie reactie. Helaas is de achterkant ook al niet meer bereikbaar:

Notice: Trying to get property of non-object in /home/sites/site42593/web/administrator/includes/application.php on line 276

Notice: Undefined property: stdClass::$params in /home/sites/site42593/web/administrator/includes/application.php on line 277

Fatal error: Call to undefined method JAdministrator::setHeader() in /home/sites/site42593/web/libraries/cms/html/behavior.php on line 712

Dat had ik er even bij moeten zetten. Hoor graag weer van jullie waarvoor dank!
Onderwerp is gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
17 dec 2014 17:22 #10240 door Gast
Hoi Ron,

Dank weer! Raak ik met deze actie niet al mijn reeds gemaakte en geinstalleerde temlates en pagina's kwijt? Daar ben ik dan een beetje bang voor...

Hoor het graag weer!
Onderwerp is gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
17 dec 2014 17:22 #10241 door Gast
Voor de duidelijkheid: een Joomla website bestaat uit de scripts in je webspace en de data in je database. Dit is een twee eenheid die je niet los van elkaar kunt zien. De inhoud van de scripts en de data in de tabellen van de gebruikte database zijn op elkaar afgestemd. Vandaar ook de voorkeur bij de meeste mensen voor Akeeba backup die je site als 1 geheel beschouwd!

Met Extensiebeheer->Database kun je achterhalen of er verschil zit tussen de scripts en de data. Helaas is de knop repareren misleidend, het repareert namelijk niet. Het brengt alleen bepaalde bekende structuur wijzigingen aan als deze blijken te ontbreken. Helaas is dit onderdeel niet met de tijd meegegaan, inmiddels eigenlijk nauwelijks nog bruikbaar!

Dat geldt ook voor de functionaliteit Ontdekken, althans voor wat betreft het repareren van een mislukte update. Als je met Ontdekken extensies kunt installeren betekent dat eigenlijk dat de update mislukt is. Opnieuw dus!

Dus als je na de update een verschil hebt in de structuur of niet geïnstalleerde extensies is er kennelijk iets fout gegaan. Dit zul je zelf moeten repareren.In logs/joomla_update.php kun je zien tot hoever de update gekomen is. Het beste is er voor te zorgen dat je de vorige backup in z'n geheel terug plaatst en de oorzaak van de fout wegneemt en opnieuw de update uitvoert. Terug plaatsen altijd in een schone situatie, nooit een backup over een bestaande situatie plaatsen. Alsof je nog geen problemen genoeg hebt!

Het vervangen van de scripts in de webspace aan de hand van de update package of full package zonder map installation kan geen kwaad als dit maar dezelfde versie betreft. De eventueel geïnstalleerd extensies gaan hierbij niet verloren. . Tenzij je die natuurlijk zelf verwijdert. Dat is niet de bedoeling. Wel de eventueel aangepaste scripts gaan verloren. Ook in je template, behoudens je overrides.

Je geeft niet aan welke versie van J2.5 het betreft. Wel dat daar al problemen in voorkomen. Het hoort niet zo te zijn dat het component Joomla Update niet via het menu toegankelijk is. Dat betekent dat er bij eerdere updates al dingen fout zijn gegaan zonder dat deze gerepareerd werden. Misschien dat een update naar een hogere versie van J2.5, J2.5.27 raad ik dan aan wel lukt. Dit is minder ingrijpend dan een update naar J3. Dit zul je dan via Installatie vanuit zipfile moeten doen.

Het Joomla Update component dient in het menu Componenten te staan. Controleer met phpMyAdmin of de gegevens in #__extensions en #_menu er zijn. Hierbij moet de component_id overeen komen met de extension_id. Eventueel in installation/sql/mysql/joomla.sql opzoeken als de rijen ontbreken.

Mocht er zich toch nog fouten voordoen na je update naar J2.5.27, dan moeten deze eerst hersteld worden. Anders kun je via Joomla Update STS update server naar J3. Als deze niet getoond wordt dan even in Extensiebeheer->Updaten op de knoppenbalk Cache opschonen kiezen. Dan zou de update naar J3.3.6 tevoorschijn moeten komen.

Overigens wordt aangeraden de plugin "Onthoud mij" uit te zetten voordat je de update naar J3 doet. Tevens zou ik even kijken naar de max_execution_time in PHP.INI. Mocht deze nog op standaard 30 staan, zou ik er 300 van maken. Vergeet niet de webserver hierna te (laten) herstarten.

Overigens dien je er wel voor te zorgen dat je extensies geschikt zijn voor J3, anders verwijderen.
Onderwerp is gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
17 dec 2014 17:22 #10242 door Gast
Dank! De site is nu helemaal naar de gallemiezen (ik kan nergens meer bij/in), dus ik heb de hostingpartij gevraagd e.e.a. uit te zoeken om te herstellen. Mocht dat ook niet lukken dan is het uithuilen en opnieuw beginnen....
Onderwerp is gesloten.
  • Leen
  • Gebruiker
  • Gebruiker
  • hobbie
Meer
17 dec 2014 17:22 #10243 door Leen
het gaat denk over studio149 klopt dat ?

lvda
Onderwerp is gesloten.
  • Gast
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
17 dec 2014 17:22 #10244 door Gast
Dat klopt! Inmiddels heeft de webhoster de database voor me hersteld, daar bleek toch het probleem te liggen. Het was goed dat ik van alles een back-up heb gemaakt. Ik werk nu nog wel met 2.5 en wil nog steeds updaten naar 3, maar krijg dus sowieso al een foutmelding bij het klikken op icoon Joomla! is up-to-date:
Fout tijdens het laden van component: com_joomlaupdate, 1
Fout tijdens het laden van component: com_joomlaupdate, 1


Klik ik daarna op 'options', dan krijg ik ook nog deze melding:
Notice: Undefined property: stdClass::$option in /home/sites/site42593/web/administrator/components/com_config/views/component/tmpl/default.php on line 37
_configuration

en als notice:
Notice: Undefined property: stdClass::$option in /home/sites/site42593/web/administrator/components/com_config/views/component/tmpl/default.php on line 42

Ik wil deze problemen eerst hebben opgelost waarna ik de update alsnog wil doorvoeren. Hebben jullie nog tips voor mij?
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena