Vragen over Joomla! extensies m.b.t. LMS en Forum functionaliteit

  • Rolf Snijders
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
25 jan 2018 14:12 #16146 door Rolf Snijders
Hallo ,
Ik ben net begonnen aan het ontdekken en plannen van Joomla! CMS.
Mijn Moodle LMS* (Open Source) was onherstelbaar gecrasht, waardoor ik opnieuw moet beginnen met al mijn (Engelstalige) cursussen online te brengen.
(Het betreft: cursus-structuur, inhoud, certificering; site-opmaak, navigatie, gebruikersbeheer, discussie fora etc. [teveel om op te noemen].)
Nu ben ik op zoek naar een waardige opvolger en zo ben ik uitgekomen bij Joomla! CMS.
Het feit dat ik Joomla v3.8.3 gemakkelijk geinstalleerd kreeg en meteen draaiend op mijn WIMP* omgeving, heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt.
Gaarne wil ik hier enkele vragen stellen over het vooraf plannen (Plan = stap 1 uit 'Introduction to the Joomla Beginner Class') van mijn inrichting van Joomla, vooral m.b.t. functionaliteit:
Electronische Leer Omgeving, Sociale Netwerk met meerdere Forums, Responsive Design.
1. Op het gebied van gratis Joomla-plugins w.b. leeromgeving, heb ik gevonden:
a) LMS King Lite free .
Zie: www.king-products.net/

b) JoomShaper SP LMS
(Educon Version 2.5, Framework Helix3) en Joomshaper Page Buuilder.
Zie: www.joomshaper.com/

2. Op het gebied van gratis Joomla-plugins w.b. Social Networks / Forum, heb ik gevonden:
a) Community Builder
Zie: www.joomlapolis.com/

b) Disqus
Zie: disqus.com/

Heeft iemand ervaring met deze components/modules/plugins?
Deze onderdelen worden gratis aangeboden, maar ik krijg het gevoel dat je uiteindelijk toch iets moet gaan betalen. Klopt dat?

3. Joomla! v4
Weet iemand wanneer Joomla versie 4 uitkomt?
Het is dan maar de vraag welke components/modules/plugins nog werken in versie 4.

Alvast bedankt voor eventuele tips over 'Best Practices' m.b.t. installatie en functionele inrichting van Joomla!.
Vriendelijk groetend,
Rolf Snijders
Kerkrade
rolf.snijders at ziggo nl

* LMS = Learning Management System = Electronische Leer Omgeving = ELO.
* WIMP = Windows 10 Pro, IIS v10, MySQLi v5.7, PHP v7.2
Onderwerp is gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Admin
  • Admin
  • Weet soms dingen
Meer
25 jan 2018 14:24 #16147 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic Vragen over Joomla! extensies m.b.t. LMS en Forum functionaliteit
Hoi Rolf en welkom op ons forum, leuk dat je Joomla nu hebt leren ontdekken.

Ik heb nog nooit een LMS bekeken maar aangezien SP LMS een component is zal deze gewoon werken bij andere templates naast die van JoomShaper zelf. De templates die ze er specifiek bij aanbieden zijn meer gemaakt voor gebruik in een LMS omgeving. Qua look&Feel en indeling neem ik aan.

Disqus, ik gebruik de gratis plugin van Joomlaworks en dit werkt zonder problemen. CommunityBuilder (CB) ken ik van heel vroeger, geen idee hoe deze nu werkt.

Joomla4. Goede vraag, maar voor Joomla4 is nog geen datum geprikt. Deze is nog volop in ontwikkeling, alpha2 is de huidige versie. Leuk/interessant om mee te testen, ontwikkelaars kunnen alvast ook er mee bezig.

En een kleine tip, je kan in je profiel een handtekening instellen. Scheelt typen. ;)
www.joomlacommunity.nl/forum/profile/edit

Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader Official Joomla Social Media Team, ex-JUG-organisator & Joostock (RIP) mede-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Onderwerp is gesloten.
  • Margriet
  • Bezoeker
  • Bezoeker
26 jan 2018 09:14 #16154 door Margriet
De gratis versie van Community builder werkt perfect. Alleen als je extra plugins nodig hebt dan zal je een abonnement moeten nemen. Meer info vind je op hun site. En CB bevat geen forum, maar kan wel eenvoudig gekoppeld worden aan Kunena.
Onderwerp is gesloten.
  • Rolf Snijders
  • Onderwerp Auteur
  • Gebruiker
  • Gebruiker
Meer
27 jan 2018 08:00 #16163 door Rolf Snijders
Hallo Hans en Margriet,
Bedankt voor jullie antwoorden.

Begrijp ik het goed dat CB een losstaand programma is (met eigen opmaakstijl en navigatiestijl), waarmee je binnen Joomla een koppeling maakt, of wordt CB volledig/naadloos geïntegreerd in Joomla en kun je onderdelen van CB naar wens positioneren in Joomla?
Wat doe jij zoal met Community Builder w.b. functionaliteitskoppeling?
Zo ook w.b. Kunena: wordt de component opgenomen binnen Joomla, of draait het naast Joomla, met eigen besturingswijzen en GUI-stijl?
Stel, ik zou cursussen (bestaande uit meerdere lessen) bouwen in Joomla, kan ik dan middels Kunena per cursus een forum inrichten?

Groet, Rolf
Onderwerp is gesloten.
  • Hans van der Meer
  • Admin
  • Admin
  • Weet soms dingen
Meer
27 jan 2018 10:56 #16164 door Hans van der Meer
Beantwoord door Hans van der Meer in topic Vragen over Joomla! extensies m.b.t. LMS en Forum functionaliteit
CB en Kunena zijn beide extensies van Joomla, uitbreidingen dus. Deze kunnen dus niet stand alone draaien.

Ja. Zoals jij het uitlegt kan dat met kunena.

Moderator Joomlacommunity
Mede-organisator JoomlaDagen
ex Team Leader Official Joomla Social Media Team, ex-JUG-organisator & Joostock (RIP) mede-organisator
Eigen site: www.hierbenikthuis.nl
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena