Waarschuwing
Kan map niet verwijderen. Pad: /data/sites/web/joomlacommunitynl/data/test.joomlacommunity.nl/public_html/cache/com_content
Bericht sluiten

| Door: Hans Kuijpers. | Categorie: Eindhoven.

Verslag JUG Eindhoven 12 maart

Het is een natte frisse avond in maart. Na een mooi verhaal over de klokken repareren uitleg en demo van Akeeba Panopticon en Cookie wall via Google Tag Manager. 

Akeeba Panopticon

Panopticon komt uit de Griekse mythologie. Een alziend Griekse reus. De koepelgevangenis in Breda is wordt ook Panopticum genoemd. Akeeba Panopticon is een zelf hosted site monitor tool, die op dit moment niets kost en onbeperkt aantal websites mee kan monitoren. Eind 2023 uitgekomen, staat in de kinderschoenen, maar is wel stabiel. Vanuit zijn GitHub repository valt op te maken dat er ontwikkelingen zijn v

Andere oplossingen:

  • Watchful.net SAAS oplossing $ 1,83 per site per maand
  • mySites.guru SAAS oplossing pond 19,99 per maand voor onbeperkt aantal sites
  • backupimonkey.io SAAS oplossing € 6,- per maand voor 15 sites
  • yoursites.net self-hosted pond 13 per maand voor onbeperkt aantal sites.

Bij de drie SAAS oplossing log je in op een externe omgeving vanaf waar je je genoteerde sites beheerd. Bij Yoursites maak je een eigen systeem in een Joomla installatie met de YourSites component, en vanuit daar beheer je je website. 

Panopticon is net als YourSites self-hosted, maar behoeft geen Joomla installatie. 

https://www.akeeba.com/products/panopticon.html

Middels een demo worden de mogelijkheden van Panopticon getoond. Gestart wordt met het installeren van de connector op een Joomla website waarmee je connectie wil leggen. 

Indien Akeeba AdminTools en Akeeba Backup Pro geïnstalleerd zijn op de website kun je de basis tools vanuit Panopticon beheren. 

En toen was ik gestopt met schrijven en ben gaan opletten op hetgeen Jeroen allemaal liet zien. De conclusie is dat het een leuk tool is die nog aan het begin van zijn bestaan is. De andere genoemde tools zijn ouder en veel verder. Deze tool heeft ook veel potentie. 

Google Consent Mode beheren via Google Tag Manager

Alle sites die gebruik maken van Google Services zoals Google Ads en Google Analytics hebben vanaf begin maart Google Consent Mode v2 nodig. Wordt geen consent gegeven dan mogen bepaalde zaken niet meer uitgevoerd worden. Dit alles om de privacy van de bezoekers te verbeteren. Meet tekst hierover valt te lezen op https://www.iodigital.com/nl/insights/blogs/waarom-google-consent-mode-v2-cruciaal-is-voor-marketing-in-2024

Met de uitleg via onderstaande bronnen heeft Hans Kuijpers een consent banner gemaakt die via Google Tag Manager geladen wordt. Deze wordt reeds toegepast op Joomla, Craft CMS, WordPress en Magento sites onder zijn beheer. 

De consent popup werkt als volgt:

  • is er nog geen consent gegeven, zal de popup verschijnen
  • de keuze die gemaakt wordt wordt opgeslagen in local storage
  • na opslag zal de consent popup verdwijnen van het scherm
  • linksonder op de pagina staat een knop om de consent popup weer te tonen en je keuze te wijzigen
  • de gewijzigde keuze wordt opgeslagen in local storage

Dit alles ziet er als volgt uit:

Om bovenstaande banner op je site te kunnen gebruiken is Google Tag Manager nodig. De connectie tussen de website en Google Tag Manager kan tot stand gebracht worden met de volgende eenvoudige plugin: https://github.com/perfectwebteam/pwt-gtm

Na installatie van de plugin hoef je deze alleen nog maar te configureren met de GTM id, verkrijgbaar via Google Tag Manager, en te publiceren. De GTM id kopieer je vanuit https://tagmanager.google.com. Na het aanmaken van een nieuw account en een nieuwe container wordt de GTM id getoond. Gebruik deze voor de configuratie van de Joomla! plugin. 

De volgende stap in GTM is door via BEHEER de beta optie "Consent Mode" te activeren en daarna weer terug te keren naar de tags. Klik op nieuw om een nieuwe tag aan te maken en verwerk daarin onderstaande code vanuit Codepen. Plaats de CSS in de style element en Javascript in script element. De trigger voor het uitvoeren van deze tag is "Consent initialisatie". Er is voor deze tag geen aanvullende consent nodig. 

Klik op verzenden om een nieuwe versie van de wijzigingen te maken en de consent popup uit te rollen op je website. 

See the Pen Cookie wall by Hans Kuijpers (@hans2103) on CodePen.

De consent popup is dus uitgerold op je website en houdt vanaf nu de bezoekerskeuze bij. Verder doet het nog niets. Daarvoor terug naar Google Tag Manager. Wil je een koppeling tussen je website via GTM naar Google Analytics? Maak dan een nieuwe tag aan van type _Google Tag_ en laat deze uitvoeren op alle pagina's. Omdat je consent mode (beta) geactiveerd hebt zal bij het maken van een nieuwe versie door GTM aangegeven worden dat deze tag nog ergens aan toegewezen moet worden. Standaard kijkt het al naar analytics_storage, ad_storage en nog een paar ad_ consent mode. 

Maakt de bezoeker de keuze dat zowel analytics als marketing toegestaan zijn, zal de GTM Tag voor Google Analytics geladen worden en stuurt het pas vanaf dat moment informatie door naar Google Analytics. Het zelfde geldt voor de andere tags, zoals ConversionLinker Google Ads and floodlight, die je gaat aanmaken en toewijst aan bepaalde consent. Deze worden pas uitgevoerd als er consent gegeven is.  

Dr. Joomla

  • vraag: op een website zagen we in de javascript console de melding dat favicon site.webmanifest niet geladen werd met een refused. 
    antwoord: Dit valt op te lossen door in de call naar het bestand site.webmanifest het attribuut crossorigin met value use-credentials op te nemen. 
    <link href="/path-to/favicon/site.webmanifest" rel="manifest" crossorigin="use-credentials">
  • vraag: in de javascript console van websites zie je ook wel eens de melding "Refused to bla.... https://example.com... because blabla... "
    antwoord: Dit heeft te maken met de HTTP Headers een bestand of pagina meestuurt bij het inladen op een website. De Joomla plugin HTTP Headers is dan geconfigureerd, maar nog niet juist. Strikt uitlezen van de foutmelding helpt daarbij. Joomla Magazine heeft in 2022 een flink artikel hierover gehad. https://magazine.joomla.org/all-issues/may-2022/joomla-new-http-headers-plugin-for-j4
    Testen van het resultaat kan via https://securityheaders.com/ en uiteidelijk is het lezen van de melding in de console al een goede start voor het doorvoeren van de oplossing. 

Volgende keer

De volgende JUG Eindhoven is op de dinsdag 9 april 2024. Het onderwerp van deze meeting en de mogelijkheid tot aanmelden is terug te vinden op https://joomlacommunity.nl/agenda/event/759-jug040-bijeenkomst-eindhoven

Vragen voor Dr. Joomla kun je kwijt als reactie onder de aankondiging.

1000 Resterende tekens


Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.