| Door: Martijn Maandag. | Categorie: Algemeen.

Federated Learning of Cohorts (FLoC)

Federated Learning of Cohorts (FLoC) biedt bedrijven een nieuwe manier om mensen met relevante inhoud en advertenties te bereiken. We onderzochten wat dit kan betekenen en waarom we je de keuze geven om het al dan niet te gebruiken.

FLoC groepeert grote groepen mensen met dezelfde interesses. Deze benadering verbergt individuen "in de menigte" en maakt gebruik van verwerking op een apparaat om de webgeschiedenis van een persoon privé te houden in de browser.

Kortom, het maakt op interesses gebaseerd adverteren op internet mogelijk. In plaats van de huidige op cookies gebaseerde tracking, wordt u geassocieerd met een "cohort", een groep gebruikers die groot genoeg is om u tenminste semi-anoniem te maken voor de bedrijven die u als doelwit zien.
Maar het bedrijf leidt, zoals Google zegt, een nieuwe manier voor bedrijven om mensen te bereiken.

Geen enkele andere browserleverancier heeft aangegeven FLoC te zullen ondersteunen.

Velen beweren dat als we als niet privépersonen willen worden gevolgd, we het recht hebben om niet gevolgd te worden. Als gepersonaliseerde advertenties zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat we meer kopen met minder uitgegeven advertentiebudget, is dat dan in het belang van de persoon, het belang van het milieu of het bedrijf dat via internet probeert te verkopen?

Waarom Floc, een deel van de naam is afgeleid van de technische normen met een vogel thema: PIGIN, TURTLEDOVE, SPARROW, SWAN, SPURFOWL, PELICAN, PARROT, allemaal ontworpen om functies te vervangen die momenteel door cookies worden uitgevoerd.

FLoC maakt deel uit van een suite die bedoeld is om gerichte advertenties in de toekomst met behoud van privacy te brengen en nieuwe informatie te delen met adverteerders.

Er zijn zorgen over enkele van de technologieën die het gebruikt om u aan de cohorten toe te voegen. Bij vingerafdrukken worden stukjes informatie uit de browser van een gebruiker verzameld om een unieke, stabiele sleutels te creëren.

Een ander probleem is cross-context exposure
De technologie zal nieuwe persoonlijke gegevens delen met trackers die gebruikers al kunnen identificeren. Om FLoC nuttig te maken voor adverteerders, zal het cohort van een gebruiker noodzakelijkerwijs informatie over hun gedrag onthullen.
Dit betekent dat elke site die u bezoekt, bij het eerste contact een goed idee heeft van wat voor soort persoon u bent, zonder dat u het werk hoeft te doen om u op internet te volgen.
Als u een site bezoekt om kleding te kopen, hebben zij toegang tot uw cohortidentificatienummer. Dit kan hen ook uw politieke denkwijze geven of onthullen dat u zich ook in bepaalde gedefinieerde medische groepen bevindt. Niets belet dat deze groepen achteraf worden aangepast en uw beweging tussen de cohorten zal in de loop van de tijd veel over u onthullen.

Joomla! samen met andere Content Management Systemen en web frameworks zijn van plan om FLoC te blokkeren en dit treedt in werking met Joomla! 3.9.27
U kunt de instelling vinden bij de ‘Algemene instellingen’ op het tabblad Site bij de Site-instellingen.
Blokkeer FLoC Ja / Nee en de standaardinstelling is ‘Ja’

Veel staat nog ter discussie, maar de discussie is niet afgerond voordat de implementatie van start gaat.
Meer om te lezen
https://en.wikipedia.org/wiki/Federated_Learning_of_Cohorts
https://spreadprivacy.com/block-floc-with-duckduckgo/
https://www.eff.org/deeplinks/2021/03/googles-floc-terrible-idea

 Dit is een vertaling van dit artikel.